Een goede slaap versterkt de immuniteit

Een perfecte slaap versterkt de immuniteit

Een perfecte slaap versterkt de immuniteit en is één van de belangrijkste factoren om een krachtige immuniteit te behouden. Diep en regelmatig slapen in een goed bioritme versterkt onze immuniteit en is het goedkoopste medicijn.

Helaas is voor velen is een goede slaap niet iets wat normaal is. De één valt al in slaap voordat het hoofd het kussen raakt en de ander blijft maar woelen. Ook kan iemand snel in slaap vallen en binnen twee uur weer wakker worden om vervolgens de slaap moeilijk te kunnen hervatten.

Onrustige slapers slapen zo om een reden. Het is niet iets wat zomaar ontstaat of aanwezig is. Als je niet snel in slaap valt of steeds weer wakker wordt, komt dit omdat er teveel adrenaline in je lichaam aanwezig is. Je hartslag en bloeddruk is te hoog en hierdoor blijven de gedachten in je hoofd malen. Vaak zijn dit de tekenen dat je immuniteit nog steeds aan het werk is en zo kan je lichaam letterlijk de rust niet vinden.

Adrenaline piekt bijvoorbeeld door constante stress, maar het heeft ook andere oorzaken. Een grote oorzaak zijn intoleranties voor voeding waar je immuniteit hard voor aan het werk moet gaan. Om je immuniteit “aan” te zetten is adrenaline nodig en glycogeen die normaal door de lever geleverd kan worden. Beide stoffen, omgevormd door processen in je lichaam naar glucose, geven de energie die de immuniteit “aan” zet.

Een leaky gut kan een grote oorzaak zijn voor een niet perfecte slaap

Stel je voor je hebt een leaky gut (zie ons artikel over leaky gut). Kort gezegd wordt de darmwand dan niet meer totaal bekleed met goede darmbacteriën. De aan elkaar vast geplakte darmcellen, de zogeheten “tight junctions”, verliezen door alle in het artikel genoemde redenen, hun sterke hechting. Hierdoor komen er te vroeg onverteerde voedseldeeltjes in het bloed. De immuniteit ziet deze als indringers en toxines omdat het lichaam er niets mee kan doen en deze moet uitschakelen. 

Hiervoor is dus telkens adrenaline en glycogeen nodig die de hartslag en de bloeddruk verhogen. Dit proces kan gedurende een hele dag steeds weer opnieuw plaatsvinden. Meestal is het zo dat jij alweer iets nieuws hebt gegeten, voordat de immuniteit weer stopt met reageren, waarvoor dezelfde immuniteitsreactie nodig is. Zo wordt het peil van adrenaline te hoog in je bloed en gaat dit de aanmaak van slaaphormonen tegen. Ook wanneer iemand veel stress ervaart dan is de vraag naar adrenaline hoog. Dit heeft tot gevolg dat er te weinig dopamine, serotonine en melatonine aangemaakt wordt omdat alle cofactoren die nodig zijn om serotonine en melatonine te maken, verbruikt worden voor de productie van adrenaline. Hierdoor ontstaat er een disbalans tussen activiteit en ontspanning.

Adrenaline activeert, geeft onrust, malende gedachten, angsten, een snel kloppend hart, benen die je steeds wilt laten wiebelen maar creëert vooral disbalansen in de neurotransmitters.

Om een perfecte slaap te krijgen die onze immuniteit versterkt hebben we een juiste hoeveelheid serotonine nodig

Ook als je een leaky gut hebt dan maakt je darm niet genoeg serotonine aan waardoor ook te weinig melatonine wordt aangemaakt. Zo verslechtert je slaap op drie manieren namelijk doordat je darm of je voeding niet in orde is of je teveel stress ervaart gedurende de dag.

Merk je na een bepaalde maaltijd dat je klachten hebt van een opgeblazen buik, boeren, winden, buikpijn, zuurbranden en een wisselende stoelgang? Dan zou je er goed aan doen om je voeding te laten testen bij een erkend laboratorium op IGG-niveau. Dit is specifiek voor voedingsintoleranties. Je kunt deze test bij de Everybody lifestylecenters aanvragen. Je weet dan direct waar jouw immuniteit op reageert en de onrust in uw lichaam ontstaat. Daarnaast is het nodig om je darmen weer gezond te maken. Ook hiervoor kunt je advies inwinnen bij onze lifestyle-adviseurs. 

Voor een diepe slaap is een juiste hoeveelheid melatonine nodig

Dan nog wat tips voor een goede slaap:

  • Stop met het drinken van cafeïne na 14.00 uur in de middag;
  • Geen drankjes die je vleugels geven, het laat je adrenaline peil stijgen;
  • Eet niet meer na 20.00 uur in de avond en zorg ervoor dat je laatste maaltijd vol met proteïnen zit en met zo min mogelijk koolhydraten;
  • Probeer iedere nacht op dezelfde tijd te gaan slapen en in de ochtend op dezelfde tijd wakker te worden. Dit bevordert je bio-ritme
  • Leg tenminste twee uur voor het slapen gaan je laptop of telefoon weg, het blauwe licht verstoort de aanmaak van melatonine;
  • Ben je een notoire slechte slaper? Koop dan eens een oranje bril die je in de avond opzet. Dit stimuleert de aanmaak van melatonine; https://www.zorgvannu.nl/oplossingen/oranje-slaapbril-tegen-blauw-licht
  • Probeer eens twee uur voor je gaat slapen te mediteren en diep door de buik adem te halen. Het is erg belangrijk dat je stresslevels naar beneden gaan voor het slapen.

Ook kun je bepaalde voedingsstoffen in de avond eten die veel melatonine bevatten namelijk:

  • Mango;
  • Banaan;
  • Kers;
  • Lijnzaad;
  • Zonnebloempitten;
  • Amandel;
  • Goji bessen;
  • Kardemom;
  • Haver.

Het eten van een handvol zonnebloempitten en wat amandelen ’s avonds werkt bijzonder goed. Vanwege het hoge gehalte aan suikers in bananen kun je deze beter niet vlak voor het slapen gaan eten. Zoals eerder gezegd worden koolhydraten tijdens het eten omgezet in glucose waardoor je actiever blijft dan je zou moeten zijn om te kunnen slapen.

Slapen in een donkere kamer maakt de meeste melatonine aan

Voor een perfecte slaap die je immuniteit versterkt is een diepe slaap van tenminste zeven uur nodig, in een zeer donkere kamer. Het licht van een wekker of een telefoon kan de aanmaak van melatonine ernstig verstoren. Onder deze voorwaarden kan ons lichaam de meeste melatonine aanmaken, waardoor je een goede ongestoorde slaap krijgt. Zes uur slaap lijkt nauwelijks genoeg te zijn, minder dan 7 uur slaap geeft al een hoger risico op diabetes en overgewicht. Als we weinig slapen vertraagt onze stofwisseling en gaan we meer eten om meer energie te krijgen. Het voedsel om deze energie te krijgen stapelt zich op waardoor we aankomen. Wetenschappers beweren dat zonder goede slaap zevenhonderd genen in ons lichaam anders gaan functioneren, hierdoor ontwikkelen we allerlei klachten en ziekten. 

In een perfecte slaap breken we vetcellen af om energie te creëren voor de versterking van ons immuunsysteem en cel herstel. Daarom stimuleert onze hypofyse, als we net in slaap zijn gevallen, de aanmaak van groeihormoon om cel herstel te bevorderen. We ontgiften ’s nachts, we ademen, we hebben een hartslag, etc. en daar hebben we ook energie voor nodig. De vetten die we die dag hebben gegeten, worden ’s nachts verbruikt. Daarom is het van cruciaal belang dat vetten een zeer goede kwaliteit hebben zodat ons lichaam ze gemakkelijk kan afbreken, kan inzetten voor al deze processen en ons zo gezond houdt. Schadelijke vetten waaronder transvetten zijn in de nacht niet bevorderlijk voor onze gezondheid. 

Een laag lichaamsvetpercentage geeft het lichaam ’s nachts niet de energie om te herstellen en het immuunsysteem te voeden. Daarom is ondergewicht en ook een vetvrij dieet niet wenselijk: het verstoort de aanmaak van de hormonen en de werking van de immuniteit. 

Goede vetten zijn zeer dringend nodig

Vetten van goede kwaliteit zijn bijvoorbeeld kokosolie, MCT-olie en olijfolie van de eerste persing. Als je omega-3- dagelijks neemt, is de dosis die je in de ochtend inneemt dat wat er in de nacht wordt gebruikt voor de verbranding. Dit is de meest optimale dosering. Er zijn meer goede vetten, daar gaan we in een andere blog meer over schrijven.

Over een perfecte slaap die de immuniteit versterkt is nog zoveel te vertellen, maar het belangrijkste hebben we in deze blog verwerkt. Mocht je desondanks hulp nodig hebben om weer een goede diepe slaap te krijgen dan kun je contact opnemen met de Everybody lifestyle specialisten. Wij garanderen dat je heel snel weer heerlijk slaapt en uitgerust aan de dag kan beginnen.

Plan
afspraak
088 246 04 60
Contact
Huisartsen