Hoe ontstaat histamine-intolerantie

Hoe ontstaat een histamine-intolerantie?

Hoe ontstaat een histamine-intolerantie? Dit is een vraag die in onze praktijken, door cliënten heel vaak aan ons behandelteam wordt gesteld, daarom dit verhelderende artikel. Histamine intolerantie ontstaat bij het te hoog worden van het teveel aan histamine in het bloed. Dit komt omdat de hoeveelheid histamine niet meer verwekt kan worden door je lichaam. Er zijn vele vaak nare symptomen die te maken hebben met een histamine intolerantie en je kunt deze onder controle krijgen door tijdelijk histaminerijke voeding te vermijden. Het is wel van groot belang om de oorzaak van deze intolerantie op te lossen. Hier kunnen onze specialisten van de Everybody Lifestyle centers u in begeleiden. 

Een intolerantie betekent niet dat je allergisch bent voor histamine, maar dat er een teveel ervan in het lichaam is. Deze waarden moeten dus omlaag. Histamine wordt normaal door enzymen MAO, DAO en NMT afgebroken in de darmen, lever en in het bloed. Bij een onbalans in het darmmicrobioom, of beschadigingen van de darmslijmvliezen (leaky gut), lees ons artikel het perfecte darmmicrobioom. Maar ook bij een onbalans in de lever, zijn er niet voldoende van deze enzymen aanwezig om de histaminen af te breken. Zo stijgt het gehalte en kunnen er verschillende klachten ontstaan.

Wat zijn de andere oorzaken van ophoping van histamine in het lichaam?

  • Ontstekingsreacties, dus bijvoorbeeld het voortdurende moeten reageren van de immuniteit op intolerante voeding.
  • Een onevenwichtig darmmicrobioom.
  • Het teveel van gram-negatieve darmbacteriën. 
  • Ziekte van Crohn of andere aandoeningen van het maag-darmstelsel.
  • Maagbloeding.
  • Het teveel aan mestcellen in het bloed dit heet mastocytose.
  • Allergieën.
  • Bepaalde voedingsmiddelen die veel histamines bevatten.
  • Langdurig gebruik van histamine blokkers of NSAID’s. 
  • Coeliakie.

Wat zijn de symptomen van een histamine-intolerantie?

Soms is het verwarrend omdat de histamine een zeer belangrijke stof is die zeer betrokken is bij alle allergische reacties. Daarom lijken de symptomen van histamine-intolerantie sterk op een allergie. 

  •  Jeukende huid, maar ook veel kriebels onder de huid.
  • Duizeligheid, maar ook vaak licht in het hoofd.
  • Regelmatige hoofdpijn of migraine. 
  • Slapeloosheid door onrust of telkens wakker worden.
  • Hartkloppingen, of regelmatig het overslaan van het hart.
  • Het gevoel van onrust in het lichaam, vooral ook in de benen.
  • Misselijkheid en/of overgeven.
  • Diarree.
  • Darmkrampen.
  • Veel niezen.
  • Gevoel van benauwdheid of astma.
  • Verstopte neus en/of loopneus.
  • Warmte en roodheid vooral in het gezicht, nek en hals.

In welke voeding zit Histamine?

Het grootste verschil tussen een allergie/voedingsintolerantie en een histamine intolerantie is de hoeveelheid wat nodig is om een reactie te veroorzaken. Een allergie heeft vaak een zeer kleine hoeveelheid aan een bepaalde stof nodig om een zeer ernstige reactie te veroorzaken. Hiervoor moet dan vaak een epi-pen worden gebruikt om de reactie te stoppen. Een intolerantie voor voeding heeft een mildere reactie, deze vindt plaats binnen een paar uur en kan 72 uur aanhouden. Een histamine-intolerantie daarvan ontwikkelen de symptomen zich pas na de ophoping van de histamine in het lichaam. De klachten ontstaan dan over een lange tijd, vaak zelfs zo dat je het niet echt waarneemt. 

Naast dat er ook histamine in voeding zit, maakt je lichaam dit ook aan. Een dieet met weinig histamine geeft een verlaagd niveau van histamine, dit bereik je door de voeding te vermijden die rijk is aan histamine of andere biogene aminen, maar ook de voeding die histamine vrijmaakt in je lichaam. Deze voeding noemen we histaminevrijmakers. Om het makkelijk te maken geven we hieronder een lijst met deze soorten voeding: 

Histaminerijke voeding:

  • Van de zuivelsoorten bevatten de belegen, oude, schimmel en blauwaderkazen het meeste histamine. Daarnaast kwark, yoghurt, zure room/crème fraiche.
  • Vleessoorten: varkensvlees, lamsvlees, wild.
  • Vissoorten: vooral ingeblikt vis, maar ook verse tonijn, makreel, haring, sardines, daarnaast kabeljauw, schaal- en schelpdieren, maar ook bijvoorbeeld kroepoek waar garnalen in verwerkt zijn.
  • Groenten: vooral tomaten, spinazie, bietjes, champignons.
  • Fruitsoorten: avocado, grapefruit.
  • Gefermenteerd voedsel zoals: zuurkool, augurken, yoghurt, kefir, kimchi, kombucha.
  • Kruiden: vooral vanille, daarnaast chilipoeder, kaneel, kruidnagel, komijn, koriander, kervel, gember, nootmuskaat.
  • Sojasaus, miso en marmite.
  • Bottenbouillon.
  • Gedroogd fruit: zoals rozijnen, pruimen, dadels, vijgen.
  • Alle voedingsmiddelen of supplementen die gist bevatten zoals zuurdesembrood, voedingsgist, etc.
  • Droge worstsoorten, zoals rauwe ham, cervelaatworst en salami en andere soorten verwerkt of gezouten vlees. 
  • Lever, varkensvlees, wild.
  • Ingeblikt voedsel.
  • Olijven.

Wat zijn de histaminevrijmakers?

Zoals al gezegd bestaan er ook voedingssoorten die histamines vrijmaken. Dit doen ze door het immuunsysteem te prikkelen, zodat het een hoge hoeveelheid biogene amine afgeeft. Hieronder vallen:

  • Suiker.
  • Alcohol. 
  • Chocola en cacao.
  • Citrusvruchten zoals citroen, limoen, grapefruit, sinaasappel.
  • Bananen, aardbei, ananas, druiven, kiwi, mango, papaja, vijgen.
  • Zuivel.
  • Eiwitten.
  • Noten en zaden.
  • Varkensvlees;
  • Schaal- en schelpdieren;
  • Tarwekiemen.
  • Verse spinazie, rode biet, tomaat;

Kunstmatige toevoegingen:

E102 (tartrazine), E104 (chinolinegeel), E110 (oranjegeel S), E122 t/m E124 (azorubine, amarant, cochinillerood A), E128 (rood 2 G), E154 (bruin FK), E155 (bruin HT), E180 (lithlrubine) Nitraat- en nitrietzouten (E249 t/m E252) Sulfietzouten (E220 t/m E228) Benzoaatzouten (E210 t/m E219) Glutamaten (smaakversterker, vetsin, MSG) (E621 t/m E625).

Deze laatsten wekken vooral heel veel biogene amine op. Als je sushi, Japans of chinees eet en je kunt heel moeilijk in slaap komen, dan kan dit door deze toevoegingen komen.

Voedingsmiddelen die DAO blokkeren

Er zijn ook voedingssoorten die het enzym DAO blokkeren, dus bij een histaminearm dieet is het aan te raden deze voeding te vermijden. De meest voorkomende voedingsmiddelen die DAO blokkeren zijn:

  • Alcohol.
  • Koffie.
  • Energiedranken.
  • Thee, zoals zwarte-, groene thee, yerba mate.

De lijst met voedingsmiddelen die hoog zijn in histamines is lang, maar er zijn absoluut voldoende alternatieven te vinden. Ook hierbij kan ons behandelteam van de Everybody Lifestyle Centers mee helpen. De meest belangrijkste regel is dat het voedsel zo vers mogelijk moet zijn. Wanneer rauw vlees, vis en gevogelte lang bewaard wordt, dan gaat het bacterieel hoge kiemgetal fermenteren en creëren ze histamine als bijproduct. Een goede tip is het voedsel vers kopen en dezelfde dag bereiden of invriezen. Het beste is de producten niet in de koelkast te laten staan en zeker niet op het aanrecht of in de auto. Een andere optie is het bevroren kopen van vis of vlees. Je kunt beter het bevroren vlees in een afgesloten zak 15 tot 30 minuten in koud water onderdompelen dan het langzame ontdooien in een koelkast of zelfs op het aanrecht. 

Herkent u zichzelf in de bovenstaande klachten en had u geen idee dat histamines deze klachten geven? Wilt u hierbij hulp of advies om uw dieet hierin te perfectioneren. Bel dan voor een afspraak, ons behandelteam adviseert u graag.

 

Plan
afspraak
088 246 04 60
Contact
Huisartsen