leefstijl aanpassen

Leefstijl aanpassen

Hoe je slaapt en beweegt, wat je eet, hoe je in het leven staat en of je plezier hebt in wat je doet in het dagelijks leven, allemaal bepaalt het hoe gezond en gelukkig jij bent. Je leefstijl aanpassen met leefstijlgeneeskunde gaat uit van de kracht van een gezonde leefstijl en het inzetten van leefstijl als medicijn. Een gezonde leefstijl helpt je om gezond te blijven en verkleint de kans op allerhande chronische aandoeningen, waaronder hart- en vaatziekten en diabetes. Heb jij last van fysieke klachten en wil jij je leefstijl aanpassen? Lees dan snel verder.

Gezonder eten, voldoende beweging en meer ontspannen

Gezonde voeding en voldoende beweging zorgen voor een goede gezondheid. Een gezonder voedingspatroon verlaagt onder andere de kans op vroegtijdig overlijden, hart- en vaatziekten en de kans op het ontwikkelen van diabetes. Bij een gezond voedingspatroon eten je niet te veel of te weinig en eten je voldoende groente en fruit. Gezonder eten doe je door veel groente en fruit te eten, te kiezen voor volkoren producten en enkele porties zuivel per dag, zoals melk of yoghurt. Voeg daarnaast wekelijks peulvruchten toe aan je dieet en eet elke dag een handvol ongezouten noten en ongeveer 3 eieren per week. Aangeraden wordt om eens per week vis te eten, het liefst vette vis zoals haring, heilbot, zalm of makreel. Gezond eten betekent veel variatie in je voeding en het eten van gerechten met de juiste voedingswaarden. Hierdoor krijg je lichaam alle bouwstenen binnen die het nodig heeft om gezond te worden of te blijven. Wij hoeven jou niet te vertellen dat voldoende beweging bijdraagt aan een goede gezondheid. Sporten geeft je voldoening, je voelt je sterker en fitter en krijgt hierdoor meer zelfvertrouwen. Ontspannen en rust is minstens zo belangrijk. Zo zorg je voor minder stress en kun je beter functioneren.

Leefstijl aanpassen met leefstijlgeneeskunde

Er komt steeds meer aandacht voor leefstijlgeneeskunde, waarbij wordt gekeken naar de grote rol van leefstijl bij ziekte en gezondheid. Onze samenleving staat namelijk voor de grote uitdaging om leefstijl gerelateerde ziektelast te verminderen. Zo’n 8 miljoen Nederlanders hebben één of meer chronische, niet-overdraagbare aandoeningen. Tussen de 45 en 70 procent van deze klachten wordt veroorzaakt door een ongezonde leefstijl. Wie gezonder wilt worden en wilt blijven, moet gezond eten, veel bewegen en sporten, voldoende slapen en weg blijven van ongezonde gewoontes zoals roken. Toch blijkt het erg lastig om zelf de nodige stappen te maken. Dit is waar de gecombineerde leefstijlinterventie (GLI) in beeld komt.

Gezonde verandering op lange termijn

Wanneer je gaat sporten en gezond gaat eten, zie je over het algemeen niet direct resultaat. Het is belangrijk dat je deze gezonde leefstijl langere tijd weet vast te houden. Je leefstijl aanpassen is een mindset, er is een verandering in gedrag nodig. De gecombineerde leefstijlinterventie (GLI) helpt mensen met overgewicht meer te bewegen en gezond te eten. Mensen die in aanmerking komen voor het programma, krijgen de kosten van de interventie vergoed van hun zorgverzekeraar. Alleen volwassenen met obesitas en volwassenen met overgewicht komen in aanmerking voor een GLI die vergoed wordt uit de basisverzekering. Er is sprake van overgewicht van een BMI van meer dan 25. Er is sprake van obesitas of ernstig overgewicht bij een BMI van meer dan 30. Extra risicofactoren zijn hart en vaatziekten (HVZ), Diabetes Mellitus type 2, slaapapneu of artrose. De interventie duurt in totaal 2 jaar en bestaat uit een behandelfase van twaalf maanden en een onderhoudsfase van nog eens twaalf maanden.

 

Plan
afspraak
088 246 04 60
Contact