Leefstijl als medicijn

Leefstijl als medicijn, hoe werkt dit?

Leefstijl als medicijn en hoe dit werkt, is een vraag die ons vaak gesteld wordt. Een leefstijl als medicijn is gericht op het nastreven van een levensstijl met gezonde gewoontes. Het is een methode om terugkerende gezondheidscomplicaties te verminderen. Maar ook om nieuwe ziekten en een slechte kwaliteit van leven te voorkomen. Wij hanteren een gecombineerde leefstijlinterventie die is gebaseerd op zeven pijlers, namelijk: gezond eten, bewegen, slaapgezondheid, ontspanning, werk & leefomgeving, mentale gezondheid en relaties.

Leefstijl als medicijn is gezond eten voor een evenwichtige gezondheid

Voedsel is de oorzaak en vaak óók de behandeling voor verschillende soorten ziekten. Maar hoe kun je verbetering brengen in je voedings-keuze en patroon? Geef eerst de voorkeur aan voedingsmiddelen van natuurlijke oorsprong, de natuur voorziet ons van uitstekend voedsel. Volle granen, groenten, peulvruchten, fruit, noten en zaden zijn supergezond. We maken wel direct een kanttekening erbij dat veel mensen intolerant zijn voor verschillende soorten voeding door een leaky gut. Wat voor de meeste mensen gezond kan zijn, kan voor de ander niet zo zijn, vooral wanneer er al gezondheidsklachten zijn. Lees deze blog eens over dat onderwerp, gezonde voeding is niet voor iedereen gezond. Je hoeft dierlijk voedsel, vooral rood vlees niet van je lijst te verbannen, maar kies voor biologisch vlees en probeer overmatige consumptie ervan te vermijden.

Bewegen hoort bij een gezondere leefstijl

Regelmatige lichaamsbeweging is een belangrijke pijler van leefstijl als medicijn. Ons lichaam moet constant in beweging zijn. Lichaamsbeweging heeft bewezen effecten bij het voorkomen en behandelen van verschillende soorten ziekten. Twee tot drie uur per week bewegen is voldoende voor een gezonde routine. Bovenal versterkt en stimuleert regelmatige lichaamsbeweging het welzijn en een lang leven.

Goed slapen is de sleutel tot kwaliteit van leven

Een slechte kwaliteit slaap brengt concentratie- en geheugenstoornissen met zich mee. Dit kan een groot risico zijn voor het ontwikkelen van chronische ziekten. Dat een goed bioritme evenveel prioriteit moet krijgen als de andere pijlers, hoeft geen betoog. Wanneer je kunt genieten van een goede slaap en gewoontes vermijdt die je nachtrust negatief kunnen beïnvloeden, dan krijg je juiste energie die vervolgens een positieve invloed heeft op de andere pijlers.

Ontspanning geeft ons diepe rust

Ontspanning is essentieel voor ons om te genieten van een goede lichamelijke en geestelijke gezondheid. Het geeft ons een diepe rust en helpt tegelijkertijd om het metabolisme, de hartslag en de ademhaling in balans te brengen. Als we ontspannen zijn, bereiken we een hoge staat van gevoeligheid en natuurlijke ontvankelijkheid, wat leidt tot meer aandacht voor elk van de cellen van ons lichaam. Wanneer we ons volledig ontspannen, kunnen ons lichaam en geest in totale harmonie werken. Hierdoor voelen we ons jonger, vol energie en vitaliteit. Lees verder in het verminderen van stress

Werk kunnen loskoppelen

Er zijn verschillende manieren om goed voor jezelf te zorgen tijdens de werkdag op kantoor. Een perfecte balans tussen werk- en leefomgeving is essentieel voor een optimale gezondheid. Soms hebben we de neiging om erg betrokken te zijn bij een project om perfecte resultaten te bereiken. Je kunt detailgericht of perfectionistisch zijn en het altijd beter willen doen. Houd er rekening mee dat het je kan schaden als je niet op tijd rust neemt, onregelmatig en ongezond eet, onvoldoende beweegt en geen grenzen stelt voor jezelf. Werk heeft een schema en loskoppelen is van vitaal belang.

Zingeving voor gezondheid van binnenuit

Je geestelijke gezondheid is erg belangrijk om je immuniteit te verbeteren en een gezonde levenscyclus te krijgen. Wanneer je bijvoorbeeld activiteiten zoals meditatie en yoga beoefent, maak je verbindingen met je reis van zelfkennis en zelfontplooiing. Je komt dichter bij een voller leven en genereert mechanismen die je helpen om beter om te gaan met je dagelijkse taken. Zingeving is voor ieder persoon anders en kan bijvoorbeeld de passie zijn waarvoor jij graag je bed uitkomt.

Sociale relaties onderhouden is gezond

Sociale verbindingen zijn essentieel voor het ontwikkelen van emotionele veerkracht. Dicht bij de mensen zijn van wie je houdt en die goed voor je zijn, maakt daarom deel uit van de cyclus om de kwaliteit van leven te verbeteren. In deze tijd van sociaal isolement kan dat echter een uitdaging zijn. Gelukkig helpt de technologie ons een handje. Een leuke oplossing is om vrienden samen te brengen in een videogesprek en de band met familieleden te verstevigen via sociale netwerken en connecties.

Hoe belangrijk is leefstijl als medicijn?

Geschat wordt dat tot 80% van de hartaandoeningen, beroertes, diabetes type 2 en meer dan een derde van de kankergevallen kunnen worden voorkomen. Dit al wanneer risicofactoren zoals tabaksgebruik, lichamelijke inactiviteit, ongezond eten en schadelijk alcoholgebruik worden geëlimineerd. Een gecombineerde leefstijlinterventie helpt je om meer gezondheid in je dagelijks leven te brengen. Neem een gezondere leefstijl en gewoontes aan die goed zijn voor lichaam, ziel en hart. De voordelen zijn talrijk van een leefstijl als medicijn.

In de Everybody Lifestyle Centers kunnen wij je optimaal helpen om je gezondheid weer te herwinnen of te behouden, kom eens langs!

Plan
afspraak
088 246 04 60
Contact
Huisartsen