leefstijl als medicijn

Leefstijl als medicijn

Leefstijl als medicijn is gericht op het nastreven van een levensstijl met gezonde gewoontes. Het is een methode om terugkerende gezondheidscomplicaties te verminderen, maar ook om nieuwe ziekten en een slechte kwaliteit van leven te voorkomen. Wij hanteren een gecombineerde leefstijlinterventie die is gebaseerd op zeven pijlers, namelijk: gezond eten, bewegen, slaapgezondheid, ontspanning, werk & leefomgeving, mentale gezondheid en relaties.

Goed eten voor een evenwichtige gezondheid


Voedsel is de oorzaak en vaak óók de behandeling voor verschillende soorten ziekten. Maar hoe kun je verbetering brengen in je voedings-keuze en patroon? Geef eerst de voorkeur aan voedingsmiddelen van natuurlijke oorsprong. De natuur voorziet ons van uitstekend voedsel. Volle granen, groenten, peulvruchten, fruit, noten en zaden zijn supergezond. Je hoeft dierlijk voedsel, vooral rood vlees en bewerkte voedingsmiddelen niet van je lijst te verbannen, maar probeer overmatige consumptie ervan te vermijden.

Bewegen hoort bij een gezondere leefstijl

Regelmatige lichaamsbeweging is een belangrijke pijler van leefstijl als medicijn. Ons lichaam moet constant in beweging zijn: lichaamsbeweging heeft bewezen effecten bij het voorkomen en behandelen van verschillende soorten ziekten. 2 tot 3 uur per week is voldoende voor een gezonde routine. Bovenal versterkt en stimuleert regelmatige lichaamsbeweging welzijn en een lang leven.

Goed slapen is de sleutel tot kwaliteit van leven

De slechte kwaliteit van de slaap brengt concentratie- en geheugenstoornissen met zich mee. Dit kan een groot risico zijn voor het ontwikkelen van chronische ziekten. Dat een goede bioritme evenveel prioriteit moet krijgen als de andere pijlers, hoeft geen betoog. Wanneer je kunt genieten van een goede slaap en gewoontes vermijdt die je nachtrust negatief kunnen beïnvloeden, dan krijg je energie die een positieve invloed heeft op de andere pijlers.

Ontspanning geeft ons diepe rust

Ontspanning is essentieel voor ons om te genieten van een goede lichamelijke en geestelijke gezondheid. Ontspanning geeft ons een diepe rust en helpt tegelijkertijd om het metabolisme, de hartslag en de ademhaling in balans te brengen. Als we ontspannen zijn, bereiken we een hoge staat van gevoeligheid en natuurlijke ontvankelijkheid, wat leidt tot meer aandacht van elk van de cellen van ons lichaam. Wanneer we ons volledig ontspannen, kunnen ons lichaam en geest in totale harmonie werken en kunnen we ons vervolgens volledig verjongd voelen, vol energie en vitaliteit.

Werk kunnen loskoppelen

Er zijn verschillende manieren om goed voor jezelf te zorgen tijdens de werkdag op kantoor. Een goed balans tussen werk- en leefomgeving is essentieel voor een goede gezondheid. Soms hebben we de neiging om erg betrokken te zijn bij een project om optimale resultaten te bereiken. Je kunt detailgericht of perfectionistisch zijn en het altijd beter willen doen, maar houd er rekening mee dat het je kan schaden als je niet op tijd rust neemt, onregelmatig en ongezond eet, onvoldoende beweegt en geen grenzen stelt voor jezelf. Werk heeft een schema en loskoppelen is van vitaal belang.

Zingeving voor gezondheid van binnenuit

Je geestelijke gezondheid is erg belangrijk om je immuniteit te verbeteren en een gezonde levenscyclus te krijgen. Wanneer je bijvoorbeeld activiteiten zoals meditatie en yoga beoefent, maak je verbindingen met je reis van zelfkennis en zelfontplooiing. Je komt dichter bij een voller leven en genereert mechanismen die je helpen om beter om te gaan met je dagelijkse taken. Zingeving is voor ieder persoon anders en kan bijvoorbeeld de passie zijn waarvoor jij graag je bed uitkomt.

Sociale relaties onderhouden is gezond

Sociale verbindingen zijn essentieel voor het ontwikkelen van emotionele veerkracht. Dicht bij de mensen zijn van wie je houdt en die goed voor je zijn, maakt daarom deel uit van de cyclus om de kwaliteit van leven te verbeteren. In deze tijd van sociaal isolement kan dat echter een uitdaging zijn. Gelukkig helpt de technologie ons een handje. Een leuke oplossing is om vrienden samen te brengen in een videogesprek en de band met familieleden te verstevigen via sociale netwerken en connecties.

Hoe belangrijk is leefstijl als medicijn?

Geschat wordt dat tot 80% van de hartaandoeningen, beroertes, diabetes type 2 en meer dan een derde van de kankergevallen kunnen worden voorkomen als risicofactoren zoals tabaksgebruik, lichamelijke inactiviteit, ongezond eten en schadelijk alcoholgebruik worden geëlimineerd. Een gecombineerde leefstijlinterventie helpt je om meer gezondheid in je dagelijks leven te brengen. Neem een gezondere leefstijl en gewoontes aan die goed zijn voor lichaam, ziel en hart. De voordelen zijn talrijk.

Plan
afspraak
088 246 04 60
Contact