Serotonine is jouw gelukshormoon! Hoe verhoog je het?

Serotonine is jouw gelukshormoon! Hoe verhoog je het?

Serotonine is jouw gelukshormoon! Hoe je het kunt verhogen lees je in dit artikel. Normaal is serotonine altijd voldoende aanwezig in je hersenen. Het is één van de belangrijkste neurotransmitters voor een juiste werking van je hersenen en zo ook de uiting van je karakter. Serotonine maakt je gemakkelijk in de omgang en een sociaal mens. Je bent levendig, actief, expressief, je onderneemt graag dingen, het geeft je plezier, je geniet en je bent gelukkig. 

Als jij de laatste tijd slecht slaapt en soms ineens angsten je overvallen, daarnaast plots of langdurig een gevoel kan hebben dat je depressief bent? Je ervaart stemmingswisselingen, je hebt een kort lontje en je voelt je geïrriteerd? Maar ook is je eetlust veranderd, je voelt je onrustig, je hebt meer spanning in je lichaam en je bent minder flexibel dan normaal? Dan kan het heel goed zijn dat je lichaam niet meer genoeg serotonine aanmaakt. Maar gelukkig is er goed nieuws, serotonine kan door aanpassing in leef- en voedingsstijl worden verhoogd.

Alle symptomen van een serotoninetekort:

 

  • Je ervaart veel meer spanning in je lichaam, maar ook emotionele en mentale spanning.
  • Gevoelens van ongeluk, ontevreden zijn, gefrustreerd of ronduit furieus zijn, kunnen je zomaar overvallen.
  • Je voelt je lusteloos en zelfs apathisch. Niets interesseert of deert je nog. 
  • Je ervaart gevoelens van plotseling of langdurige depressie.
  • Waar je eerst van genoot en plezier van had, daar geniet je niet meer van.
  • Je was altijd best vrolijk en positief, ineens voel je dit niet meer en ben je eerder negatief.
  • Het in slaap vallen wordt steeds een groter probleem, maar ook dat je telkens wakker wordt en dan niet meer in slaap kunt vallen.
  • De neiging je terug te trekken van vriendschappen en relaties. Je zit steeds dieper in een sociaal isolement.
  • Je bent veel minder flexibel, je gaat ook zwart-wit denken.
  • Je verliest je eetlust.
  • Paniekgevoelens en angsten kunnen veel voorkomen
  • Concentreren is heel moeilijk voor je.
  • Je hebt moeite met het maken van beslissingen en goede keuzes voor jezelf. 
  • Een minderwaardigheidgevoel is aanwezig en je hebt een gebrek zelfvertrouwen.
  • Het gevoel dat je veel minder behoefte aan seks hebt.
  • Je kunt veel minder relativeren en je bent heel vaak overbezorgd.
  • Je ervaart veel meer pijn in je lichaam.
  • Je hebt daarnaast ook darmklachten.

De klachten van een serotoninetekort kunnen je leven bepalen

De bovenstaande klachten zijn zo divers en indringend dat een tekort aan serotonine je innerlijke wereld totaal op zijn kop kan zetten. Maar ook hoe jij leven en de mensen om je heen beleefd. Het is daarom vanzelfsprekend dat je dit graag wilt veranderen, nu je door dit artikel gaat weten dat dit kan, Een mens heeft het nodig om zich gelukkig te voelen, goed in je vel te zitten, dat je de juiste keuzes kunt maken en je helder voelt. Genieten, plezier hebben en met de mensen om je heen zijn basisvoorwaarden om een gelukkig leven te leiden. Het is daarom echt belangrijk dat jouw serotonine gehalte voldoende is, zodat jij totaal beter functioneert en je gezond kunt voelen. 

De relatie tussen je brein en je darmen

In ons artikel tekort aan neurotransmitters hebben we uitgebreid besproken hoe je hormonen worden aangemaakt in je darmen. Maar ook hoe het kan dat ze niet voldoende worden aangemaakt. We gaan daarom het niet zo ver uitdiepen als we in dat artikel hebben gedaan maar een korte samenvatting in de plaats daarvan.

Door allerlei problemen in je spijsvertering en door jarenlang schadelijke voeding, medicaties etc. tot ons te nemen, kunnen we onze darmwand beschadigen. Het darmmicrobioom verliest zijn volume, gram negatieve bacteriën gaan overheersen over de gram positieve bacteriën. Eigenlijk kun je in het kort zeggen, dat de positieve bacteriën alle goede stoffen voor ons maken en de negatieve bacteriën de meer schadelijke stoffen. 

Ons darmmicrobioom maakt nog veel meer serotonine aan (neemt dat ook op uit de voeding) dan de hersenen dit doen. En door een verkeerde balans in ons darmmicrobioom ontstaat er dus zo een chronisch tekort aan ons gelukshormoon.

Hoe verhoog jij je serotonine met voeding?

Serotonine wordt aangemaakt uit een eiwit tryptofaan, dat zit normaal genoeg in je voeding. Om uit tryptofaan serotonine aan te maken heb je cofactoren nodig, zoals zink, b-vitaminen, maar vooral B3. Ook magnesium en vitamine C heb je nodig voor een juiste omzetting van tryptofaan naar serotonine.

In de volgende voedingsstoffen zit veel tryptofaan:

Zuivel:

Eet dit alleen als je zeker weet dat je zuivel kunt verdragen!

  • Koemelk
  • Weipoeder
  • Cottage cheese

Dierlijke voeding:

  • Vlees, maar vooral wild en kalkoen
  • Eieren

Plantaardig:

  • Banaan
  • Avocado
  • Zaden en pitten, zoals pompoen-, zonnebloempitten en sesamzaad.
  • Bonen en peulvruchten
  • Zilvervliesrijst, quinoa, haver
  • Tofu
  • Courgette, pompoen

Algemeen:

  • Donkere chocolade (hoe donkerder hoe beter), gojibessen.

Aanvullende adviezen:

Een aanvullend advies is op te letten met het eten van suikerhoudende voeding, maar ook met snelle koolhydraten. Deze verlagen de serotonine net juist in je lichaam. Pas dus op met het eten van pasta, wit brood, pizza, witte rijst, snoep, koek en cake etc. Let ook op zoet broodbeleg, vermijdt het constante eten en neem niet te veel tussendoortjes. Heb je veel darmklachten denk dan ook eens aan het elimineren van gluten uit je voeding. Vervang de snelle koolhydraten in ieder geval door de langzame zoals quinoa, zilvervliesrijst, boekweit, zoete aardappel, (glutenvrije) haver. 

Maar ook:

  • Let op je dag-en-nachtritme, ga op dezelfde tijden slapen en wakker worden. Doe dit ook in het weekend.
  • Neem overdag genoeg zonlicht op en slaap in een goede donkere kamer, dit stimuleert de juiste aanmaak van melatonine.
  • Leg na tien uur in de avond je laptop en telefoon weg, het blauwe licht van deze apparaten verstoren de aanmaak van je slaaphormoon.
  • Beweeg voldoende.
  • Mediteer of doe aan yoga

Daarnaast is het noodzakelijk om je darmmicrobioom te herstellen

Het is zeer noodzakelijk om je darmmicrobioom te herstellen. Hiervoor kun je advies inwinnen bij onze artsen en therapeuten van onze lifestyle centers. We helpen je in ieder geval heel graag!

Plan
afspraak
088 246 04 60
Contact
Huisartsen